Tips en Tools - LEonS Autorijschool

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Tips en Tools

Verkeer
Airco..... ook in de winter
 
 
Bij de auto-airconditioning denken we doorgaans alleen aan gebruik in de zomer. Dit is een misverstand. De airco kan prima gebruikt worden voor ontwaseming van de ruiten, omdat de lucht uit de airco veel droger is dan die uit de blower.
En als je het te koud vindt om de airco in herfst of winter voor dit doel aan te zetten, dan kun je daarbij gewoon de verwarming aanzetten. De lucht blijft dan toch droog en is ook nog warm.

Remweg

Je remmen werken ook met sneeuw en ijs perfect… Echter, door de gladde ondergrond wordt je remweg vele malen langer! Met een snelheid van 30 km/h is de stopafstand op vastgereden sneeuw 250% langer dan op een droog wegdek. Op ijs is de totale afstand om de auto te stoppen zelfs 400% langer!

Snelheid 
(km/h)
Afstand Schrik-
seconde
Afstand remweg
(droog)
Afstand remweg (sneeuw)Afstand remweg (ijs)
25752040
30872958
40111251103
50141980161
601727116231
701936158315
802247206412
902560260521
1002874322643
12033107463926
140391456301260
Rijden in de sneeuw
Rustig aan in bochten
Ook hier is het van groot belang om te anticiperen. Neem gas terug bij het begin van de bocht, als de weg nog recht is. Neem de bocht op lage snelheid en draai het stuur soepel en zachtjes rond. Versnel, bij het uitrijden van de bocht, geleidelijk en zonder stoten.

Wat te doen bij gripverlies?
Als u ondanks deze voorzorgsmaatregelen toch slipt, dan heb je nog een kans om de macht over het stuur terug te krijgen. Op voorwaarde dat je altijd op de weg blijft letten. Als je naar obstakels staart heb je namelijk een grote kans deze ook daadwerkelijk te raken…






Ken je grenzen
Een goede chauffeur laat zich niet verrassen door zijn voertuig, maar voorkomt in tegendeel het contactverlies met de weg. In de winter moet je dus allereerst langzamer rijden.

Anticipeer het remmen
Op een gladde weg verlies je bij plotseling remmen vrijwel altijd de macht over het stuur. Om dit te voorkomen, moet je voldoende afstand houden en het plotseling veranderen van richting of baan vermijden.

Zachtjes op het gaspedaal!
Een andere regel: trek langzaam op om het slippen van de drijfwielen te voorkomen. Schakel, zodra je voelt dat je grip verliest, over op een hogere versnelling. De op de wielen uitgeoefende kracht wordt op deze manier direct verlaagd en je krijgt opnieuw grip. Ga op steile hellingen op dezelfde wijze te werk.


Voertuig met voorwielaandrijving (drijfwielen op de vooras)
Laat, als je slipt na plotseling remmen, het rempedaal volledig los.
Laat, als de voorwielen geen contact meer hebben met de weg, het gaspedaal enigszins los en druk het koppelingspedaal in om meer gewicht aan de vooras te geven.
Neem, na opnieuw de macht over het stuur te hebben verkregen, een aangepaste rijstijl aan!

Voertuig met achterwielaandrijving (drijfwielen op de achteras)
Laat, als je slipt na plotseling remmen, het rempedaal volledig los.
Maak, als de achterwielen grip verliezen, gebruik van het gaspedaal en het koppelingspedaal om de grip terug te vinden.
Draai, om de macht over het voertuig terug te krijgen, het stuur langzaam in de gewenste richting.
Rijd, na opnieuw de macht over het stuur te hebben verkregen, op gematigde snelheid verder.

Slipgevaar
Ondanks dat alle preventieve maatregelen zijn genomen (Winterbanden op tijd gemonteerd, wintercheck van de auto, etc.), is het niet ondenkbaar dat je in een slip raakt.
Wat moet je wel, maar vooral wat moet je niet doen?
Het beste is om een cursus bij een erkende slipschool te volgen. Dat is niet voor iedereen mogelijk, dus hierbij enkele bruikbare tips.

 
Hoe te handelen bij:


 
Onderstuur
Overstuur
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu